Ніколи не запізно порозумнішати

Нові правила державної реєстрації суб'єктів підприємництва в Україні

Нові правила державної реєстрації суб'єктів підприємництва в Україні 03.12.2015

Нові правила державної реєстрації суб'єктів підприємництва в Україні


26 листопада 2015 року український Парламент ухвалив Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань". Prostopravo вивчив основні новації цього закону і проаналізував його вплив на подальший розвиток бізнесу в Україні. 
   Обмовимося відразу, що на момент написання даного матеріалу аналізу піддався текст законопроекту, підготовлений до другого читання у Парламенті. 
   Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту, прийнятому 26 листопада Верховною Радою України, метою даного закону є реформування системи надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців з метою її приведення у відповідність до таких принципів надання адміністративних послуг як відкритість і прозорість, оперативність і своєчасність, раціональної мінімізації кількості документів та процедурних дій, необхідних для отримання адміністративних послуг, доступності та зручності для суб'єктів звернень. Також однією з цілей прийняття даного закону була передача органам місцевого самоврядування, місцевим держадміністраціям, нотаріусам повноважень щодо надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. 
   Так, Законом визначено суб'єкти державної реєстрації. До них відносяться: 
виконавчі органи сільських, селищних і міських рад (після прийняття відповідного рішення такою порадою, крім міст обласного і республіканського (для АР Крим) значення), Київський і Севастопольський міські, районні, районні в містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси, акредитовані суб'єкти, критерії та вимоги до яких, а також порядок проходження акредитації та моніторингу яких встановлює закон - в питаннях державної реєстрації інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; 
Міністерство юстиції України - у питаннях держреєстрації політичних партій, всеукраїнських профспілок, їх об'єднань, всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців, відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок і їх символіки; 
територіальні органи Мін'юсту України в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у питаннях держреєстрації обласних, регіональних і республіканських профспілок, їх організацій та об'єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, обласних , республіканських АР Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об'єднань, постійно діючих третейських судів; 
районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції - у питаннях держреєстрації громадських об'єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об'єднань без статусу юридичної особи, місцевих та первинних профспілок, їх організацій та об'єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих організацій роботодавців та їх об'єднань, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об'єднання. 
   
   Таким чином, новий Закон визначає 3 категорії суб'єктів державної реєстрації, які будуть наділені повноваженнями, здійснювати держреєстрацію суб'єктів підприємництва. Це - органи місцевого самоврядування, нотаріуси (як приватні, так і державні) та акредитовані суб'єкти. 

   Найбільша кількість питань викликає саме третя категорія, оскільки крім декларації про їх праві здійснювати державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, закон не обумовлює більше нічого, не встановлюючи навіть базових принципів акредитації таких суб'єктів. 
   До новацій закону слід віднести закріплення на законодавчому рівні роботу порталу електронних сервісів, що дозволяє здійснювати реєстраційні дії за допомогою мережі Інтернет. Закон узагальнив практику державної реєстрації, включивши в себе і норми, раніше закріплені в нормативних актах, виданих у різний час Держкомпідприємництва, Укрдержреєстром, Міністерством юстиції України. 
   Ще одним позитивним моментом цього закону можна вважати те, що в ньому зібрані особливості реєстрації не тільки суб'єктів підприємництва, як це було в Законі 2004 року, а й таких інститутів, як політичні партії та інші громадські об'єднання, іноземні представництва, постійно діючі третейські суди. Крім того, реєстрації тепер підлягатимуть символіка, а також всеукраїнський статус громадського об'єднання. 
   Законом чітко встановлено порядок і строки проведення реєстраційних дій. Так, наприклад, документи, що стосуються державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців мають бути розглянуті не пізніше ніж протягом 24 годин з моменту їх подачі. 

  Внесення адміністративного збору за державну реєстрацію суб'єкта підприємництва Законом не передбачено, проте 0,3 мінімальної заробітної плати доведеться внести за державну реєстрацію змін до даних про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, крім внесення змін в інформацію про здійснення зв'язку з юридичною особою, і 0,1 мінімальної заробітної плати необхідно буде заплатити за державну реєстрацію змін даних про прізвища, імені, по батькові або місцезнаходження фізичної особи - підприємця. 

   Даний закон в основних своїх положеннях повинен набути чинності з дня, наступного за днем його опублікування. 
   В цілому закон містить ряд позитивних норм для подальшого ведення бізнесу, в наявності бажання парламентаріїв знизити корупційну складову процедур державної реєстрації та спростити порядок ведення бізнесу в Україні, але правозастосування, в кінцевому підсумку, розставить все на свої місця.

Повернення до списку